Szlaki piesze i ścieżki rowerowe | Serwis Miasta i Gminy Kórnik
Kontrast Rozmiar tekstu

Szlaki piesze i ścieżki rowerowe

Szlak Bobrowy

Ścieżka edukacyjno – przyrodnicza „Bobrowy Szlak"

Ścieżka dostępna jest dla wszystkich, którzy chcą spędzać czas na łonie natury i jednocześnie wzbogacić swoją wiedzę o cennych walorach przyrodniczych najbliższej okolicy.

Powstały trzy ścieżki o różnych stopniach trudności:

• Żółty – 1 km przeznaczony dla najmłodszych i początkujących miłośników przyrody
  • Zielony – ok 2,5 km przeznaczony dla średnio wytrwałych
  • Czerwony – 4 km dla zaawansowanych

Ścieżka ta rozpoczyna się przy drodze biegnącej ze Świątnik do Niesłabina we wsi Czmoniec i biegnie przez kompleksy leśne, obszary łąk nadrzecznych z szypułkowymi dębami, skąd rozciąga się niepowtarzalny widok na występujące tam starorzecze Warty, oraz jej naturalne rozlewisko. Ścieżka posiada 9 tablic informacyjnych, na których umieszczone są wiadomości o najciekawszych elementach krajobrazu jakie można zaobserwować podczas jej przemierzania.

• Dolina rzeczna
  • Zwierzęta środowisk wodnych – Bobry
  • Ekosystem leśny: Las sosnowy
  • Ekosystem pól uprawnych

Tablice i opisy edukacyjne skierowane są głównie do dzieci i młodzieży, w czytelny, przystępny sposób obrazując i opisując wiele zjawisk, z którymi można spotkać się w czasie wycieczki do lasu. Jednak i dorośli, nie mający na co dzień kontaktu z pracą leśną na pewno znajdą tu wiele interesujących dla siebie rzeczy. Zlokalizowane na trasie ścieżki obiekty rekreacyjne stwarzają możliwość aktywnego obcowania z naturą, ucząc jednocześnie zasad korzystania z jej dobrodziejstw.

Dla osób zmotoryzowanych został utworzony parking, a na końcu ścieżki przy boisku we wsi Czmoniec znajduje się miejsce biwakowe z zadaszoną drewnianą wiatą i miejscem na zorganizowanie ogniska.

Kórnicki Pierścień Rowerowy

Trasa KPR została wytyczona wokół gminy Kórnik zajmującej 186 km2 i zamieszkanej przez ponad 20 tys. ludzi. Gmina podzielona jest na 29 sołectw przez które przebiega szlak rowerowy o długości ok. 60 km. Dla osób, dla których ten dystans jest zbyt wymagający wyznaczono pętle o długości ok. 20 km, co umożliwia pokonanie KPR etapowo.

Kórnicki Pierścień Rowerowy to trasa bezpieczna i zapewniająca relaksowe odbycie wycieczki rowerowej połączonej ze zwiedzaniem urokliwych zakątków gminy Kórnik, których na trasie nie brakuje.

Do zobaczenia na szlaku!

Kierunek opisu trasy zgodny z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

Start spod Ratusza Miejskiego w Kórniku:

0 km – wyruszamy kierując się do ul. Średzkiej i dalej obok stacji „Orlen” na wiadukt– droga asfaltowa;

1,5 km – z wiaduktu skręcamy w prawo w aleję drzew stanowiących „Pomnik Przyrody” – drogą gruntową, kierunek Trzebisławki;

5,1 km - skrzyżowanie z drogą asfaltową Trzebisławki – S11, kierunek Koszuty. W Trzebisławkach oglądamy Pomnik ku czci organizacji „Dla Ciebie Polsko”;

11,1 km – Koszuty, mijamy po prawej stronie cmentarz. Zwiedzamy zabytkowy kościółek i Muzeum Ziemi Średzkiej – asfalt;

11,9 km – dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą S11, którą bezpiecznie przekraczamy po pasach, by skręcić w prawo do miejscowości Lorenka – droga polna;

14,7 km – wśród pól dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą asfaltową we wsi Jaszkowo i skręcamy w lewo;

14,9 km – przejazd przez wieś, na końcu drogi skręt w prawo w drogę wybrukowaną „kocimi łbami” – droga polna, piaszczysta;

17,0 km – teren trudny – 2 km odcinek wśród pól prowadzi do skrzyżowania z drogą asfaltową w wsi Bożydar. UWAGA: osoby, które chcą etapami objechać KPR mogą w tym miejscu skręcić w prawo i przez Biernatki dojechać do Kórnika (ok. 7 km);

17,4 km – skręcamy w lewo – droga asfaltowa – dalej w prawo w kierunku miejscowości Jeziory Wielkie – droga polna;

19,3 km – wśród pół, droga w części zacieniona drzewami – dojeżdżamy do skrzyżowania z szosą asfaltową Kórnik – Zaniemyśl i przekraczamy ją na wprost kierując się do przystanku autobusowego, za którym skręcamy do wsi Jeziory Wielkie – asfalt;

20,4 km – na końcu wsi – przed tablicą, skręcamy w lewo w drogę gruntową utwardzoną;

20,6 km – po przejechaniu 200m skręcamy w prawo w aleję kasztanową – droga asfaltowa;

22,4 km – rozwidlenie dróg na końcu drogi asfaltowej – skręcamy w prawo w leśną drogę – piaszczysty dukt;

23,0 km – wyjeżdżamy z lasu i skręcamy w prawo wzdłuż pola, dojeżdżamy do alei drzew, skręcając w lewo;

23,3 km – po prawej widać wysypisko śmieci– droga gruntowa utwardzona;

24,6 km – aleją drzew dojeżdżamy do miejscowości Kaleje, mijamy sklep spożywczy i skręcamy w prawo do miejscowości Czmoń– droga asfaltowa;

27,2 km – wjeżdżamy do Czmonia, gdzie posilamy się w obiekcie gastronomicznym (mając zapewniony rabat od właścicieli za trasę KPR). Następnie po przecięciu szosy Kórnik – Śrem kierujemy się do Radzewa – droga asfaltowa;

31,1 km – dojazd do skrzyżowania Radzewo– Kórnik. UWAGA: osoby, które chcą etapami

objechać KPR mogą w tym miejscu skręcić w prawo. Dojazd do Kórnika (ok. 6 km);

31,3 km – jadąc prosto przez wieś dojeżdżamy do remizy OSP i skręcamy w prawo na Dworzyska

– droga asfaltowa;

33,2 km – na końcu drogi asfaltowej kontynuujemy jazdę drogą gruntową

34,8 km – Mieczewo – skrzyżowanie z drogą Kórnik – Rogalin, którą przekraczamy po pasach i jedziemy w kierunku Kamionek przez wieś Mieczewo – droga asfaltowa;

35,7 km – z drogi asfaltowej w połowie wsi skręcamy w prawo w drogę gruntową utwardzoną

– kierunek Kamionki;

37,6 km – droga prowadzi przez las i przecina się z „czerwonym szlakiem”, który odbija w prawo. UWAGA: osoby, które chcą etapami objechać KPR mogą w tym miejscu „czerwonym szlakiem” dojechać do Kórnika (ok. 8 km);

40,4 km – Kamionki – skrzyżowanie przy

remizie OSP z drogą Kórnik – Czapury. Możliwość posilenia się obiekcie gastronomicznym i zrobienia zakupów w sklepie spożywczym. Dalej kierunek Szczytniki – droga asfaltowa – kierunek na wprost;

41,5 km – skraj lasu. Po prawej stronie drogi i przed osiedlem domów skręcić w prawo – droga utwardzona;

45,4 km – jazda przez las drogą utwardzoną, na rozwidleniu w lewo – droga gruntowa;

45,6 km – dojazd do drogi asfaltowej Koninko

– Borówiec, skręt w prawo;

45,8 km – wjazd na rondo w Borówcu. Na rondzie w lewo na chodnik –droga dla rowerów;

46,2 km – wjazd na wiadukt nad S11

46,3 km – zjeżdżając z wiaduktu skręcić w prawo i dalej prosto równolegle do S11. Wjechać w las – droga utwardzona;

48,6 km – drogą przez las dojeżdżamy do pamiątkowego obelisku Św. Huberta po lewej stronie drogi. Skręcamy w dukt leśny w lewo – droga gruntowa; UWAGA: osoby, które chcą etapami objechać KPR mogą jadąc dalej wprost dojechać do Dziećmierowa i dalej do Kórnika (ok. 6 km);

49,9 km – droga leśna prowadzi do torów kolejowych Poznań – Środa, które należy pokonaćz należyta ostrożnością;

51,7 km – dojazd do Szczodrzykowa i skrzyżowania z drogą asfaltową Kórnik –Kostrzyn, która przekraczamy jadąc na wprost do Runowa – droga asfaltowa;

52,4 km – drogą przez wieś Runowo, przy figurze po prawej stronie skręcamy w lewo – droga asfaltowa;

53,0 km – na końcu wsi kierujmy się na Pierzchno – droga asfaltowa;

56,0 km – Pierzchno – przed wsią skręcamy w prawo – kierunek Kórnik – droga asfaltowa;

59,7 km – dojazd do wiaduktu nad S11 – droga asfaltowa – PIERŚCIEŃ ZAMKNIĘTY;

61,2 km – wjazd na ul. Średzką w Kórniku, w kierunku Pl. Niepodległości - Ratusz Miejski

Na dole strony możliwość pobrania:

• Ślad GPS (zasada instalacji jest bardzo prosta wystarczy zainstalować ten pliczek w nawigacji i mamy gotowy ślad, który nas poprowadzi przez cały pierścień kórnicki)
  • plik Ślad Trasy KPR oraz instrukcja tworzenia mapy w Map Google
  • mapki i ulotki
Szlaki piesze i ścieżki rowerowe
  • czerwony szlak turystyczny – ma dł. ok. 22 km i przebiega z Zaniemyśla przez Jeziory Wielkie, Błażejewko, Błażejewo, Bnin, Kórnik, Mościenicę, Borówiec, Kamionki do Rogalina. W dużej części szlak ten wiedzie lasami oraz wzdłuż jezior. Szlak przystosowany jest również do turystyki rowerowej;
  • żółty szlak turystyczny – ma dł. ok. 10 km i przebiega przez Czmoń, Kaleje do Zaniemyśla;
  • zielony szlak turystyczny – ma dł. ok. 7 km i przebiega wokół Jeziora Kórnickiego – podczas wycieczki można podziwiać wszystkie walory – zabytki, faunę i florę – Kórnika i Bnina;
  • czarny szlak turystyczny – ma dł. ok. 1,5 km; rozpoczyna się na stacji PKP w Gądkach i prowadzi do Borówca przez las Drapałka. W Borówcu łączy się ze szlakiem czerwonym;
  • szlak rowerowy Doliną Głuszynki do Kórnika (18,7 km) i Rogalina (34,7 km) – trasa rozpoczyna się na stacji kolejowej Poznań-Starołęka i dalej prowadzi przez Głuszynę, Daszewice, Kamionki, Czołowo do Kórnika i dalej przez Radzewo do Rogalina.
Trasa Kórnicka

Warto poświęcić jeden dzień, aby - podążając "szlakiem" wytyczonym sześciokątnymi brązowymi tablicami Trasy Kórnickiej - zapoznać się z zabytkami kultury i historii oraz urokami przyrody Wielkopolski.

Trasa Kórnicka wyznaczona została w 1998 roku na zlecenie ówczesnego Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, sfinansowana ze środków Unii Europejskiej, a oznakowaniem zajęły się automobilkluby: holenderski KNWB i niemiecki ADAC. Trasa przeznaczona jest dla turystów zmotoryzowanych.

Trasa Kórnicka zaczyna się w Poznaniu, przy skrzyżowaniu ulic: Droga Dębińska i Królowej Jadwigi, obok stacji paliwowej ESSO. Ulicą Bolesława Krzywoustego należy kierować się na drogę nr 42 w kierunku Kórnika.

Kórnik

W Kórniku warto zatrzymać się ze względu na jego ciekawą, XIX wieczną zabudowę, a przede wszystkim aby zwiedzić jeden z najpiękniejszych zamków w Wielkopolsce. Neogotycki zamek mieści w swych murach muzeum z wieloma unikatowymi eksponatami oraz Bibliotekę Kórnicką PAN, której bogaty księgozbiór szczególnie ceniony jest przez bibliofili. Niezmienione, zachowane z pietyzmem wnętrza wyposażone są w meble różnych stylów i epok, a ściany zdobią obrazy mistrzów polskich i europejskich. Można tu podziwiać również rzeźby, kolekcje numizmatyczne, militaria polskie i wschodnie, wyroby rzemiosła artystycznego z porcelany i srebra oraz zbiory etnograficzne i przyrodnicze z Australii i Oceanii.

Obok zamku rozciąga się park-arboretum z najbogatszą w kraju kolekcją gatunków i odmian drzew i krzewów (ok. 3,5 tys.). W Kórniku oprócz zamku i parku na uwagę zasługuje Kościół gotycki z neogotycką fasadą oraz oficyna na Prowencie - dom, w którym urodziła się noblistka Wisława Szymborska. Z Kórnika przez miejscowości Bnin (warto tutaj zatrzymać się na Rynku by zobaczyć kilkanaście urokliwych XIX-wiecznych kamienic oraz XVIII-wieczny Ratusz), Konarskie i Radzewice dojeżdża się do Rogalina.

Rogalin

Główną atrakcja Rogalina jest pałac z muzeum wnętrz oraz galerią malarstwa europejskiego i polskiego z XIX i XX wieku. W pobliżu znajduje się największe w Europie skupisko kilkusetletnich, okazałych dębów. Z Rogalina należy wyjechać na drogę nr 431, przejechać przez Rogalinek i skręcić do Puszczykowa.

Puszczykowo

W Puszczykowie warto odwiedzić Muzeum Arkadego Fidlera. Ten znany podróżnik i autor wielu książek zgromadził tu pamiątki przywiezione z najdalszych zakątków świata.

Jeziory

Następnie wjeżdżamy na teren Wielkopolskiego Parku Narodowego. W Muzeum Przyrodniczym w Jeziorach zgromadzone zostały najciekawsze okazy fauny i flory Wielkopolski. Z Jezior należy jechać przez lasy Wielkopolskiego Parku Narodowego do Komornik. W Komornikach, na skrzyżowaniu z drogą nr 5, należy skręcić w lewo do Szreniawy.

Szreniawa

W Szreniawie znajduje się Muzeum Rolnictwa. Na jego terenie obejrzeć można wiele ciekawych eksponatów, które opowiadają historię wsi i rolnictwa od pradawnych dziejów po czasy współczesne.

Dalej Trasa kórnicka prowadzi z powrotem do Poznania.

Drogowskazami dla przemierzających trasę są sześciokątne, brązowe znaki oraz niebieskie tablice, kierujące do najciekawszych obiektów.